Virsivisa palvelee koululaista, uskonnonopetusta ja virttä

Virsivisan tavoitteena on innostaa koululaiset laulamaan virsiä sekä tehdä virsikirjaa tutuksi innostavalla tavalla.

Mari Torri-Tuominen”Kyseessä ei ole laulukilpailu. Tehtäviin toki kuuluu laulamista, mutta tarvitaan myös nokkeluutta, tietoa, hoksaamista ja virsikirjan käyttötaitoa”, musiikkikouluttaja Mari Torri-Tuominen Seurakuntien Lapsityön Keskuksesta kertoo.

Virsivisaan osallistuneiden koululaisten mielestä ”tehtävät ovat kivoja”, ”laulaminen on hauskaa” ja ”visailu jännittävää”.

”Visaan osallistuvat lapset ovat löytäneet hyvin myös virren olemuksen. Yhdessä laulettu virsi on musiikillisesti voimakas tekijä”, Torri-Tuominen painottaa.

Virren merkitystä koululaiselle korostaa myös piispa jari jolkkonenvisan suojelija piispa Jari Jolkkonen.

”Virsi antaa sanat kaikille ihmisenä elämisen ja kristittynä olemisen kokemuksille. Ilosta suruun. Pelosta kiitollisuuteen. Ja kaikkeen siltä väliltä. Siksi virsi on niin tärkeä.”

Virsivisa on kouluille suunnattu hanke, joka toteutetaan pääasiassa osana koulu ja kirkko -yhteistyötä. Julkisuudessa esiintyneistä epäilyksistä huolimatta virrelle on yhä paikka myös koulussa. 

”Virsi mainitaan opetussuunnitelmassa uskonnonopetuksen oppiaineksena. Virsivisa antaa kouluille mahdollisuuden ja työvälineitä puuhata virren parissa; eri tavoin toteutettuna virsi muuntuu moneksi”, musiikkikouluttaja Mari Torri-Tuominen Seurakuntien Lapsityön Keskuksesta muistuttaa.

”Kulttuurisesti virsi puhuu montaa kieltä: vanhaa ja uutta, vierasta ja tuttua. Monikulttuurisessa maailmassa virsi ja musiikki voi olla merkittävä tekijä ihmisten välisessä vuoropuhelussa.”



Tulosta sivu