Reformaatio ja virret

Lyhyt tietopaketti reformaatiosta

Reformaationa tunnettu ajanjakso alkoi, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekaupan väärinkäytöksiä vastaan 31.10.1517. Teeseissä Luther puuttui aikansa katolisen kirkon epäkohtiin. 

500 vuotta teesien julkaisemisen jälkeen vietetään maailmanlaajuista reformaation merkkivuotta. Suomessa merkkivuotta vietetään 31.10.2016–5.11.2017.

Lutherin mukaan kaiken kristinuskoon liittyvän pitää olla perusteltavissa Raamatulla, jota kaikkien tulee voida lukea omalla äidinkielellään. Luther käänsi koko Raamatun saksaksi.

Lutherin mielestä kansalla piti olla myös mahdollisuus ymmärtää, mitä laulettiin. Siihen tarvittiin kansankielisiä lauluja ja sävelmät oli tehtävä kansan kykyjä vastaaviksi. Luther oli vakuuttunut, että seurakunnan on voitava ottaa aktiivisesti osaa jumalanpalvelukseen. Virsi syntyi siis sitä varten, että kansa voisi osallistua jumalanpalvelukseen laulamalla.

Kun Luther aloitti virsien kirjoittamisen ja säveltämisen, reformaation alun jyrkimmät murrosvuodet olivat jo takana. Oli aika saarnata ja opettaa kansaa. Virsistä tuli tärkeä osa Lutherin kasvatustyötä; yhdessä katekismuksen kanssa.

koulukirjoja

Reformaation vaikutuksia Suomessa

Reformaatio on muovannut Suomea monin tavoin: avannut koulutien kaikille ja synnyttänyt suomen kirjakielen. 

Reformaatio on vaikuttanut niin kieleen, kirkolliseen elämään, koulutusjärjestelmään, yhteiskunnan turvaverkkoihin, kansainvälisiin suhteisiin, tapoihin, taiteisiin, kalenteriin kuin moneen muuhunkin asiaan.

Mikael Agricola (n. 1510 – 1557) toimi Turun piispan sihteerinä, kun Ruotsin kuningas päätti, että valtakunnassa toteutettaisiin uskonpuhdistus Lutherin oppeja seuraten. Mikael Agricola lähetettiin Saksan Wittenbergiin Lutherin oppilaaksi. Jo ennen näiden opintojen alkua Agricola oli aloittanut Uuden testamentin suomennoksen. Koko käännöstyö loi pohjan suomen kirjakielelle. Agricola kirjoitti myös ensimmäisen aapisen eli Abc-kirian.


Martti Luther virsirunoilijana

Luterilaisen reformaation suuri alullepanija Martti Luther oli myös virsirunoilija. Hänen kirjoittamiaan, kääntämiään ja muokkaamiaan virsiä on yli neljäkymmentä. 

Martti Luther syntyi 10. marraskuuta 1483. Virsien kirjoittamisen hän aloitti lähes 40-vuotiaana v.1523. Kun Luther aloitti virsien kirjoittamisen ja säveltämisen, reformaation alun jyrkimmät murrosvuodet olivat jo takana Oli aika saarnata ja opettaa kansaa. Tärkeä osa Lutherin kasvatustyötä olivat virret.

Virsien päämääränä Lutherilla oli sama kuin muullakin hänen toiminnallaan; evankeliumin sanoman saattaminen kaiken kansan ulottuville. Seurakunnalla piti olla mahdollisuus ymmärtää, mitä laulettiin. Tämä liittyi myös virsisävelmistöön: sävelmät oli tehtävä kansan kykyjä vastaaviksi.

Suomen kirkon virsikirjassa on 18 virttä, joissa näkyy Lutherin käsiala joko virsirunoilijana, uudistajana tai kääntäjänä (saks.)


  • 21               Enkeli taivaan                            joulu
  • 22: 2-7        Sinua, Jeesus kiitämme            joulu
  • 96               Kuoleman kahleet murtanut      pääsiäinen
  • 113: 2-4      Oi, Pyhä Henki, vahvista           helluntai
  • 114             Oi, Pyhä Henki, Jumala             helluntai
  • 170             Jumala ompi linnamme             Kristuksen seurakunta
  • 187             Armahda, Herra Jumala            Jumalan sana
  • 190: 1,2,5   Sun sanas suojaa, Jumala        Jumalan sana
  • 208             Oi, taivaallinen Isämme             jumalanpalvelus 
  • 214: 1-2      Kuin kasteen Jordanvirrassa     kaste
  • 227: 2-3      Ylistys olkoon aina Isällemme   ehtoollinen
  • 261             Oi iloitkaa, te kristityt                 Jumalan armo Kristuksessa 
  • 267             Sua syvyydestä avuksi              Jumalan armo Kristuksessa 
  • 127 uud.      Luoja kolmiyhteinen                  Pyhä kolminaisuus
  • 16 saks.      Jeesus Kristus meille nyt           joulu
  • 222 saks.    Jeesus Kristus, elämämme       ehtoollinen
  • 320 saks.    Sinua, Jumalaa                         kiitos ja ylistys 


Ensimmäiseen Lutherin tekemään virteen antoi virikkeen kahden hänen kannattajansa osaksi tullut marttyyrikuolema. Vielä samana vuonna syntyi virsi "Nyt, seurakunta, iloitse". Tätä virttä ei ole Suomen virsikirjassa.

Seuraavat virret liittyivät selvemmin jumalanpalveluselämään, jota Luther halusi elävöittää virsillä.

Hän kirjoitti myös seitsemän psalmivirttä, joista viimeisin ja tunnetuin ”Ein feste Burg” lähtee liikkeelle psalmista 46.

Hän siirsi saksan kielelle vanhoja latinalaisia hymnejä. Moneen keskiaikaiseen lauluun hän sepitti lisäsäkeistöjä. Lapsille luomansa jouluvirren ”Von himmel hoch" - Enkeli taivaan, hän kirjoitti tutun maallisen laulun sävelmään, jonka hän myöhemmin tosin korvasi itse muodostamallaan.

Suuri merkitys on ollut hänen katekismusvirsillään, joita laulamalla opetettiin kristillisen uskon perusteita. Jumalanpalveluksessa laulettavien virsien avulla toteutui osa kansan opetuksesta.


Martti Lutherin sanomaa

"Rakastan musiikkia, 

koska se on Jumalan lahja eikä ihmisten aikaansaannos;

se tekee mielen iloiseksi,

se karkottaa paholaisen,

se synnyttää vilpitöntä iloa."


Toimintaa ja pohdintaa

Tutustukaa sivustoon

http://koulujakirkko.evl.fi/reformaatio. Sieltä löytyy kolmenlaiseen teemaan työskentelyjä: 
  1. Yhdessä hyvä kiertoon 
  2. Tämän päivän teesit  
  3. Oma kieli ja kulttuuri


Auta armias! 


Tutustukaa Auta armias –aineistoon. (Auta armias –kirja ja ohjaajan materiaali/Lasten Keskus ja Kirjapaja, 2016. Kirjoittajat Antti Siukonen, Raili Keränen-Pantsu ja Eero Jokela, kuvitus Harri Heikkanen). 

Auta armias on tarinakirja 3.- 4. –luokkalaisille. Se vie nykypäivän lapset historialliseen seikkailuun, Martti Lutherin aikaan. Seikkailun kuluessa armon eri ulottuvuudet tulevat esille. Ohjaajan materiaalissa on useita työskentelyjä sekä oppituntimalleja.

https://www.facebook.com/AutaArmias/?fref=ts

Auta armias, kuvitus Harri Heikkanen

Miltä tuntuisi tehdä uusi virsi?

  1. Ottakaa lähtökohdaksi joku tuttuun kirkkovuoden kohtaan liittyvä aihe: esimerkiksi Jeesuksen syntymä –joulu. Valitkaa melodiaksi puolestaan joku tuttu laulu –Ukko Nooa- ja tehkää ryhmätöinä sävelmään uudet, ”kansantajuiset” sanat. Tehkää niin, että saatte sana- ja tavurytmit melodian kanssa samaan synkkaan.
  2. Voitte ottaa käsiteltäväksi myös uskonnontuntien Raamatun henkilöitä, ja kertoa heidän tarinansa itse tehdyn virren sanoin ja riimein.
  3. Voitte myös kokeilla omaa säveltämistä!


Poimikaa virrestä vieraat sanat 

Poimikaa virrestä 21 kaikki sanat, joita ette käsitä/ymmärrä/tiedä mikä se on. Kirjatkaa ne ylös ja selvittäkää mahdollisuuksien mukaan. Voisiko näitä sanoja korvata jollakin toisella?


Enkeli taivaan-räppi

Riimitelkää Enkeli taivaan –virren enkelin sanoma (säkeistöt 1,2, 10) uusiksi räppityyliin (ryhmätöinä/halukkaat). Voitte käyttää toistuvana ”säestyslooppina” virren ensimmäistä säettä: Enkeli taivaan lausui näin.


Laulut apuna oppimisessa

Luther käytti virttä opettaakseen kansalle kristinoppia. Miten opettaisitte tai opettelisitte laulun, rytmin ja musiikin kanssa esimerkiksi ympäristöoppiin liittyviä asioita? Tehkää riimejä ja loruja! Voitte yhdistää niihin tutun melodian.


Aineistoa

  • http://www.kuopionhiippakunta.fi/luterilaisen-kulttuurin-saatio/aineistoa-martin-paivan-kirkkoju/
  • Luterilaisen kulttuurin säätiö-aineistoa Martin päivän kirkkojuhlaan: Lutherin virret/Erkki Tuppurainen


Reformaatiopaketin kirjoittaja: Mari Torri-Tuominen

Tulosta sivu