Viikko 4 Lensi maahan enkeli (virsi 88)

Kuuntele äänite: virsi 88 tästä

Pieni virsitieto

Laulu on kirjoitettu lasten pääsiäisvirreksi Pyhäkouluyhdistyksen, nykyisen Seurakuntien Lapsityön Keskuksen, kevätmateriaaliksi vuonna 1961. Laulu liitettiin vuonna 1969 Pyhäkoululauluihin (nykyinen Lasten virsi) ja lopulta Virsikirjaan 1986. Virren säkeistöt 1-3 ovat Jaakko Haavion kirjoittamat; Niilo Rauhala teki neljännen säkeistön vuonna 1979. Virren on säveltänyt Kaarlo Voipio, joka toimi Hämeenlinnan seurakunnan kanttorina.

naiset haudalla


Viikon aihe  

Jeesus  


Yhteys uskonnon opetussuunnitelmaan

Keskeiset sisällöt: Raamatun kertomuksia ja opetuksia, Luterilaisen kirkon elämä, Oppilaita ympäröivä uskonnollinen maailma

Uuden opetussuunnitelman mukaisten uskonnon oppikirjojen otsikoita:

  • Pääsiäisenä juhlitaan ylösnousemusta
  • Jeesus nousee kuolleista
  • Neljä evankelistaa
  • Jeesus opettaa, parantaa ja tekee ihmeitä
Aiemman OPS:n mukaisten uskonnon oppikirjojen otsikoita:

  • Pääsiäinen (Tähti 3, Otava)
  • Tämä mies oli todella viaton (Tähti 4, Otava)


Keskusteluaiheita ja kysymyksiä sekä virren sisällön pohdintaa

Milloin puhumme toisistamme hyvää ts. sanomme ystävällisiä ja kivoja asioita?

- Miten voisimme lisätä hyvän puhumista toisistamme?

- Mikä ei ole hyvän puhumista toisesta ihmisestä?

- Millaiset asiat ovat juoruilua?

- Miltä tuntuu, kun sinusta sanotaan kivoja ja mukavia asioita?

- Kenelle kaikille voisit tänään sanoa jonkun mukavan jutun?

- Millaiset asiat haluaisit kuuluttaa koko maailmalle?

- Minkälaisen luokkaa koskevan asian voisi kertoa vaikka koko koululle?

- Mitä ei voisi kertoa?

- Millaisen viestin enkeli toi?

- Muistatko mitä muita asioita enkelit olisivat kertoneet? (Jeesuksen syntymä, Jeesuksen äidille Marialle ilmestyi enkeli..)


Toiminnallisia virikkeitä:

Äänimaailma virrestä

-Pienissä ryhmissä rakennetaan äänimaailma virrestä 88. Sanoja ei saa käyttää. (Tähti 3 ja 4-oppaan pohjalta ideoitu.) 

Harjoitellaan hyvän puhumista eri tavoin:

- Keksitään jokaisesta viisi kivaa ja mukavaa asiaa. Oppilaat voivat kirjoittaa niitä paperille; opettaja tarkistaa, että asiat sopivat julkaistavaksi ennen kuin ne laitetaan esiin. Pelisääntöjen on tietysti oltava selvät!

- Voidaan miettiä mukavia asioita myös nimen alkukirjaimen perusteella (”Peetu on pirteä, paras, jne.)

- Luokassa voidaan järjestää myös jokaisen huomioivia ”keskipistepäiviä” . Oppilaat saavat vuorotellen kuulla opettajalta – tai toisiltaan- hyviä ja kivoja asioita. Tämän voi järjestää eri tavoin. Eräässä luokassa tämä sijoitettiin adventtiaikaan. Joulukuun ajan  aamut aloitettiin niin, että vuorotellen jokainen sai kuulla itsestään mukavia ja kannustavia juttuja. Lapset alkoivat kuulemma odottaa aamuja; ei vain oman tulevan vuoron takia, vaan päästäkseen sanomaan kivoja ja yllätyksellisiä asioita toisista.

- Kehutaan luokassa olevia esineitä ylenpalttisesti: Miksi tuoli on hyvä ja tärkeä? Tai käsienpesuallas? Tai ikkunat? 

-Katsotaan virren 88 sanat, ja esitetään virsi näytelmänä.

Liikutaan virsi seuraavasti (tarvitaan tilaa!)

1. Lensi maahan enkeli, joutuisampi tuulta. 

Seisokaa piirissä, selkä keskustaan päin. Pyörähdelkää pari kertaa ympäri, kädet isoina siipinä. Päädytte kasvot piirin keskustaa päin.

Suuren kiven vieritti

Liikkukaa piirin keskustaa kohti, käsillä kuvitteellisesti kiveä työntäen.

hän syrjään haudan suulta.

Perääntykää takaisin piirin kehälle, kädet ojennettuina keskelle päin.

…Ja näiden säkeiden toisto!


2. Kivelle hän istahti

Istahtakaa piirissä lattialle

puhui iloisesti

Istukaa edelleen, pyörittäkää käsiä toistensa ympäri (voisi kuvata myös: uikaa kissaa!, tai: tämä viittoma kuvaa laulamista!)

Jeesus nousi haudastaan

Istukaa edelleen, nostakaa kädet ylös

ja elää ikuisesti.

Istukaa edelleen, levittäkää kädet ylhäällä laajaksi v-kirjaimeksi.

…Säkeiden toisto!


3. Jeesus, taivaan kuningas, kuolon vallan voitti.

Nouskaa ylös lattialta arvokkaasti, kurottakaa kädet mahdollisimman korkealle

Jälkeen pitkäperjantain

Lyokää käsillä (nyrkeillä) vuorotellen neljä kertaa ilmaan, aivan kuin naputtaisitte nauloja

näin pääsiäinen koitti.

Avatkaa nyrkit nopeasti, sormet haralleen, kuin kukkaseksi.

…Säkeiden toisto!


4. Niin kuin taivaan enkeli mekin iloitsemme.

Ottakaa käsistä kiinni, ja kulkekaa piirissä 8 askelta eteenpäin ( tai vaihtoehtoisesti voitte juosta 16 pikku askelta)

Saamme rientää kertomaan

Edelleen käsistä kiinni pitäen piirin keskustaa kohti 4 askelta, käsiä nostaen

nyt elää Jeesuksemme

Neljä askelta taaksepäin, käsiä laskien.

Säkeiden toisto...


Kirkkovuodessa (Kirkkokäsikirjan mukaan)

3. sunnuntai loppiaisesta

Teema: Jeesus herättää uskon

Liturginen väri: vihreä

Jeesuksen julkinen toiminta on alkanut. Opettamalla ihmisiä ja parantamalla sairaita Jeesus ilmaisee jumalallisen kirkkautensa. Hänen ihmetekonsa ja niiden ihmisten todistukset, jotka ovat saaneet tuntea hänen voimansa, herättävät kansallisuudesta riippumatta uskon häneen auttajana ja Vapahtajana.

Lähteet:

Tauno Väinölä: Virsikirjamme virret/Kirjapaja

evl.fi-sivuilta Evankeliumikirja ja kirkkovuosi

Teksti: Mari Torri-Tuominen

Kuva: Futureimagebank


enkeli haudalla

Päivänavaus virteen 88

Virren 88 sanat diaesityksenä (pdf)

Tässä hartaudessa käytetään Lapsen Raamattua (Lasten Keskus).

Meillä kaikilla on sama piirre. Me haluamme olla parhaita, eturivissä, saada ja nähdä kaiken. Eturivin paikkoja voi saada ihan syystä, mutta niihin voi myös pyrkiä, vaikka ei syytä olisikaan. Sellainen ärsyttää helposti toisia ja tulee riitaa. Raamattukin kertoo sellaisesta tilanteesta:

Lapsen Raamattu s.184.  Katsotaan kuvat

-    Kuka kuvassa on Jeesus, kuka Jaakob, kuka Johannes? (nuorin vasemmalla edessä on Johannes, sitten oikealla Jaakob ja Jeesus)

-    Montako miestä on kuvaan piirretty? (13)

-    Miksi juuri 13? (Siinä on 12 opetuslasta ja Jeesus.)


Jaakob ja Johannes ajattelivat, että he ovat parempia kuin toiset. He olivat  veljeksiä ja menivät siksi yhdessä pyytämään Jeesukselta eturivin paikkoja taivaassa. Se oli aika hölmö pyyntö, sillä he tiesivät nimeltä varmaan kymmeniä kuuluisia profeettoja, Jumalan miehiä ja kansan johtajia, kuninkaitakin. Vaikka he olisivat olleet 12 opetuslapsen joukossa eturivissä, taivaan eturivi saattaisi olla heiltä silti suljettu.


Jeesus ei kuitenkaan sano heille ”ei onnistu”, vaan hän kertoo vaatimukset niihin eturivin paikkoihin: piti olla toisten palvelija ja ensimmäinen oli kaikkien orja. Jeesuskin oli tullut palvelemaan toisia eikä istumaan valtaistuimella toisten palveltavana kuninkaana. Meidänkin tulee palvella toisia ja ottaa aina muut huomioon. Siitä tulee kaikille hyvä mieli – itsellekin.

Jukka Knuutti: Paikka eturivissä (kirjasta Kenen vuoro sytyttää kynttilä, PTK 2006)


Tulosta sivu